08 May 2013

Siri Politik Edisi I

Assalamualaikum..

sekian beberapa hari tak update bubu belog aku ni disebabkan aku bz dengan pilihan raya 13..aku berkempen dan tolong la ape yg patot tp aku tak mengundi pon..sikit menduka citakan aku apabila dapat tahu pilihan raya kali ni nampak sangat telus tp penuh dengan konspirasi..entri kali ni aku nak update pasal politik yg baru melaburkan tirainya dan memihak kepada Barisan Nasional dengan kemenangan 133 kerusi sekali gus dapat membentuk kerajaan Malaysia kali ke 13..manakala PKR 30 kerusi PAS 21 kerusi dan DAP 38 kerusi..apa yg aku lihat kat sini Barisan Nasional masih mendapat undi dr kawasan luar bandar dan kawasan bandar dimonopoli oleh Pakatan Rakyat..negeri Kedah terlepas ke tangan BN dan negeri Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan terus dibawah taklukan PR dan peratus sokongan terhadap PR semakin meningkat ini menjelaskan dr kemenangan kerusi DUN semakin bertambah..negeri Johor,Terengganu,Kedah,Perak,Negeri Sembilan dan Sabah PR brjaya menafikan 2/3 kerusi di dewan undangan negeri..berikut adalah keputusan rasmi PRU13 :

apa yg aku nampak parti MCA dan GERAKAN dah tak diterima rakyat disebabkan cara pentadbiran DAP jauh lebih baik..tp berlainan pulak dengan UMNO yg semakin teguh mendapat sokongan dr masyarakat..bg aku kesilapan PKR dan PAS apabila meletakkan calon yg melompat kawasan..peratusan di malaysia majoriti nya orang melayu dan diorang nakkan calon yg berwibawa..apabila satu calon tu bertanding kat satu tempat,penduduk mahukan calon yg selalu turun padang mendengar rintihan rakyat..tp kalau calon tu baru datang ke tempat tu penduduk pon tak kenal calon tu ni menjadi satu masalah untuk meraih undi..ini berdasarkan pandangan kecil aku je..tp UMNO masih kuat dipenduduk luar bandar yg masih terpengaruh dengan momok yg menghantui media arus perdana yg dikawal seratus peratus oleh BN..penduduk luar bandar tidak trbuka lagi minda disebabkan kabur penglihatan dan masej yg ingin disampaikan tidak jelas..contohnya BN menang besar di Sarawak memperoleh banyak kerusi parlimen kt situ..sumber bahan kempen yg tak sampai ke penduduk mnyukarkan penduduk membuat pilihan dan ia hanya mampu mengekalkan yg sedia ade..berbeza pulak senario yg berlaku dibandar,rakyat semakin bijak menilai sesuatu yg menguntungkan rakyat dan tidak membebankan rakyat..

Pandangan Aku Tentang Politik

maaf la ye jika sesiapa yg tak sependapat dengan aku..masing2 ade kefahaman dan pandangan yg ingin dilontarkan..sekiranya ideologi berbeza jangan kite brgaduh sesama kita..ini mnyebabkan perpecahan perpaduan dan trjalin..dalam islam skali pon trdapat percanggahan pendapat dan pandangan..tp jika ada perbezaan pendapat berbalik la pada Al-Quran dan Sunnah Nabi..sebab tu adenya mazhab yg berbeza dan kita kt malaysia berpegang pd mazhab Imam Syafie..pandangan aku tak de la luas mane dan pendapat aku tak la tinggi mane cume aku ni siulan bisu diwaktu malam yg hanya ingin brkongsi dan brsama2 kita fahamkan..jangan kita tolak terus disebabkan obses dengan ideologi lapuk kita..teliti satu persatu dan halusi sesuatu dan baru membuat keputusan..harap ape yg aku kongsi ni dapat membuka sedikit sebanyak minda yg selama trkurung dalam peti besi dan mengiakan ape yg salah..bagi aku aku lebih cenderung dan menyokong pada Parti PAS..aku yakin dengan pemerintahan PAS dapat membela agama Islam yg tercinta ni..jangan kita bangga sangat dengan melayu kita sbb kite mati nanti malaikat tak soal ape bangsa kita..apa politik kite tp Islam yg disoal dialam barzahk nnt..aku bukan nak tolak melayu macam tu je tp biarlah kita menjadi Islam yg berfaktor dan jangan menjadi Islam yg mengator.. sekadar Islam dalam IC semata2..Islam yg brfaktor disini ialah faktor2 seorang Islam apa ciri2 seorang Islam..bukan kita menjadi Islam yg mengatur sesuka hati dengan apa yg kita nk buat kat bumi Allah ni..sepatutnya melayu berpandukan Islam bukannya Islam brpandukan melayu..contohnya isu hukum Hudud..kenape melayu Islam nk mempersoalkan hukum yg dah digariskan dalam Al-Quran..siapa kita nak persoalkan hukum Allah..klik kat sini baca untuk kepastian Hukum Hudud Allah..tu kire salah satu isu yg orang melayu Islam kite perlekehkan..kalau orang melayu Islam tak hormat kat Islam macam mane bangsa lain nak hormat agama kita..lagi satu kalau kene tangkap khalwat kena denda rm3000..bukan sume boleh bayar dengan duit..dekat sini je dah jelas bagi aku sape yg jual Islam skang..cukup la keruntuhan akhlak anak2 muda skng ni da jauh menyimpang dan jauh dengan pendedahan agama..kat Kelantan dibawah pemerintahan PAS sangat mengagumkan..kemajuan bakan saja dr segi pembangunan infrastruktur tp dr segi kemajuan akhlak dan akidah,perpaduan antara kaum dan yg penting kemajuan dalam konsep negara Islam..maaf kate la ye malaysia ni dilabelkan sbgai negara Islam tp keagungan Islam tu tak dapat dinilaikan dengan mentejermah dalam konsep Islam..keruntuhan akhlak remaja yg dapat dipaparkan pd masyarakat..aku yakin PAS dibawah pimpinan Tok Guru Hadi Awang dan Tok Guru Nik Aziz Nik Mat dapat menjadikan negara Islam negara berkebajikan..

PAS Gadaikan Islam??

Isu soal PAS gadaikan Islam senantiasa bermain dicorong media terpapar dalam keratan akhbar..Fitnah yg berleluasa ni lah yg membuatkan aku meluat dan meloyakan..Isu nya PAS menjalinkan hubungan politik bersama DAP..kerana inginkan mandat di Putra Jaya sanggup menjual gadai agama demi kepentingan politik..dakwaan ni same skali tak betul..sejak DAP ngn PAS join advanture terbukti ramai orang cina membuka mata tentang keindahan Islam..ni sendiri terjadi di kampung aku apabila apek cina mngatakan PAS baru betul Islam..sedikit sebanyak cina da trbuka minda yg selama ni mengatakan Islam ni kejam dan rasis..apabila PAS brsama2 DAP dapat meluaskan pendedahan agama Islam di Malaysia..selama ni orang cina di takut2kan dengan hukum hudud jika PAS memerintah..bg aku tak de masalah kalau PAS memerintah dan melaksanakan hukum hudud sebab hukum tu hanye dijalankan bg orang Islam di Malaysia..ni la sentimen perkauman yg dimainkan dimedia..PAS menerima sume agama dengan hati terbuka..sebab Rasulullah pon penah brkata Islam untuk semua..so tak ade sebab untuk pertikaikan kenape PAS join advanture ngn DAP..kalau nak dibandingkan dengan UMNO melayu Islam menjalinkan hubungan politik dengan parti bukan Islam orang tak de pulak pertikaikan..

  1. United Malays National Organization (UMNO) Presiden : Najib Tun Razak
  2. Malaysian Chinese Association (MCA) Presiden : Chua Soi Lek
  3. Malaysian Indian Congress (MIC) Presiden : G. Palanivel
  4. Malaysian People's Movement Party (GERAKAN) Presiden : Koh Tsu Koon
  5. People's Progressive Party (PPP) Presiden : M. Kayveas
  6. Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Presiden : Abdul Taib Mahmud
  7. Sarawak United People's Party (SUPP) Presiden : Peter Chin Fah Kui
  8. Parti Bersatu Sabah (PBS) Presiden : Joseph Pairin Kitingan
  9. Liberal Democratic Party (LDP) Presiden : Liew Vui Keong
  10. Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) Presiden : Joseph Kurup
  11. United Pasokmomogun Kadazandusun Murut Organisation (UPKO) Presiden : Bernard Dompok
  12. Sarawak Progressive Democratic Party (SPDP) Presiden : William Mawan Ikom
  13. Sarawak People's Party (PRS) Presiden : James Masing

ni lah parti komponen BN yg tak de orang pertikaikan..parti2 ni la yg menjaga kebajikan Islam..sampai mngatakan PAS gadai Islam sebab bersama2 DAP..Umno pulak bersama2 sape?aku paham malaysia ni negara majmuk yg berbilang kaum bangsa dan agama..tp kat malaysia ni majoriti orang Islam..bukan budha hindu atau kristian..kenape timbulnye persoalan Islam tak bole maju..kat Pulau Pinang dibawah pentadbiran Lim Guan Eng parti DAP..dia sangat cukup menjaga kebajikan orang islam kat sana sehinggakan peruntukan untuk orang Islam dinaikkan berbanding zaman pemerintahan Koh Tsu Koon..

aku tak taw la celah mana yg DAP ni anti Islam..Isu kalimah Allah pulak aku difahamkan paderi kat Pulau Pinang mahukan kalimah Allah digunakan dalam kitab bible agama kristian..ape kaitannya dengan PAS sedangkan yg sepatutnya beri kelulusan ialah Kementerian Dalam Negeri yg disandang oleh Hishamuddin Hussein(melayu Islam UMNO) dalam kerajaan Malaysia(Barisan Nasional) tp yg disalahkan PAS..yg difitnah PAS membenarkan kalimah Allah digunakan dalam bible..bile mase pulak PAS memegang jawatan Kementerian Dalam Negeri?ni la yg dimainkan isu berbaur perkauman yg sering disiarkan di media arus perdana..segala keburukan jatuh kepada PR dan segala kebaikan untuk BN..bukan segala yg buruk datang dr kita yg baik sume dr Allah..tp BN is everything..dalam TV dan surat akhbar sering dikaitkan dengan segala berita buruk tentang PR..seolah2 PR tak de buat kebaikan dan keburukan BN sering ditutup dari pengetahuan umum..fitnah berleluasa dalam dunia serba moden ni..buka mata buka minda bersatu hati..maaf kate kalau ade yg tak sependapat dengan aku..aku akan update lagi pasal politik ni lagi ok..

0 dear Diary..:

 
;